-
-
Nya motorn hemkommen i Maj 2004 och färdig att plockas ren. Efter ett långt år
har arbetet kommit så långt att den är färdig att plockas ihop med nya delar.
Motorprojektet har aldrig skyndats på, utan saker har blivit inhandlade när det
har funnits ekonomi.
-
-
-
-
-
- Nya H-profil vevstakar från Sten
Parner Motor.
-
-
-
-
-
-
-
- Aluminiumremskiva
istället för den tunga originalmodellen samt ett ställbart kamdrev.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sinterlamell från Sellholm Tuning. 228mm med splinesdelning
passade M90
-
-
-
-
-
-
-
-
- Grupp-A tråg med skvalpplåtar och luckor, rymmer även en
liter olja mer än original
-
-
-
-
-
-
-
-
- Motorn är halvt ihop plockad samt att dom flesta större jobb
är gjorda. Nu skall alla små detaljer som skall göras ordning.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nu är motorn provmonterad och de mesta verkade passa, men några
modifieringar på tråget behövde göras. Några stag skall måttas upp, samt en del
småplock är kvar innan den ska monteras.
-
-
-
-
-
- Äntligen sitter motorn på plats i bilen och även växellådan
är på sitt rätta ställe. Nästa steg är att flytta tillbaka kylaren för att ge
mer plats åt intercooler, samt att det skall göras och svetsas fästen för
detta.
Downpipen är numer tillverkad i rostfritt och tas enkelt bort tackvare att det
sitter v-band i varje ände.
Tack till Perra Johansson för TIG-svetsningen.
Klart och lindat med avgasbandage.
Nu är motorn körd runt 100-150 mil och det mesta verkar funka som det är
tänkt.
I vinter skall batteriet flyttas till bagageluckan och det skall tillverkas en
riktig oljecatchtank istället för en provisoriska flaskan. Det ska även
snyggas upp med lite plåtar runt kylaren bland annat.
-
-
-
-
- Det har varit lite rivning av kablar som en behövs mer.
Samt ljuddämpningen har åkt väck.
-
-
-
-
-
-
-
- Batteriet sitter numer i skuffen. En huvudströmbrytare
finns inne i bilen, lättåtkomlig från förarplats om nått skulle gå tokigt.
-
-
-
-
-
-
- Detta är panelen för osäkrad plusmatning där batteriet satt
tidigare.
|
|