Nya motorn hemkommen i Maj 2004 och färdig att plockas ren. Efter ett långt år har arbetet kommit så långt att den är färdig att plockas ihop med nya delar. Motorprojektet har aldrig skyndats på, utan saker har blivit inhandlade när det har funnits ekonomi.
 
 
 
 
 
Nya H-profil vevstakar från Sten Parner Motor.
 
 
 
 
 
 
 
Aluminiumremskiva istället för den tunga originalmodellen samt ett ställbart kamdrev.
 
 
 
 
 
 
 
 
Sinterlamell från Sellholm Tuning. 228mm med splinesdelning passade M90
 
 
 
 
 
 
 
 
Grupp-A tråg med skvalpplåtar och luckor, rymmer även en liter olja mer än original
 
 
 
 
 
 
 
 
Motorn är halvt ihop plockad samt att dom flesta större jobb är gjorda. Nu skall alla små detaljer som skall göras ordning.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu är motorn provmonterad och de mesta verkade passa, men några modifieringar på tråget behövde göras. Några stag skall måttas upp, samt en del småplock är kvar innan den ska monteras.
 
 
 
 
 
Äntligen sitter motorn på plats i bilen och även växellådan är på sitt rätta ställe. Nästa steg är att flytta tillbaka kylaren för att ge mer plats åt intercooler, samt att det skall göras och svetsas fästen för detta.






Downpipen är numer tillverkad i rostfritt och tas enkelt bort tackvare att det sitter v-band i varje ände.
Tack till Perra Johansson för TIG-svetsningen.







Klart och lindat med avgasbandage.










Nu är motorn körd runt 100-150 mil och det mesta verkar funka som det är tänkt.
I vinter skall batteriet flyttas till bagageluckan och det skall tillverkas en riktig oljecatchtank istället för en provisoriska flaskan. Det ska även snyggas upp med lite plåtar runt kylaren bland annat.
 
 
 
 
Det har varit lite rivning av kablar som en behövs mer. Samt ljuddämpningen har åkt väck.
 
 
 
 
 
 
 
Batteriet sitter numer i skuffen. En huvudströmbrytare finns inne i bilen, lättåtkomlig från förarplats om nått skulle gå tokigt.
 
 
 
 
 
 
Detta är panelen för osäkrad plusmatning där batteriet satt tidigare.